Pencipta Lagu Cindai Meninggal Dunia

Siti Nurhaliza Terkenang Senda Gurau Pak Ngah

Siti Nurhaliza Terkenang Senda Gurau Pak Ngah

Siti Nurhaliza dan almarhum Pak Ngah (semasa hidup). (Foto: mstar.com)

Batam - Diva asal Malaysia Siti Nurhaliza (39) berduka atas meninggalnya Datuk Suhaimi Mohd. Zain atau Pak Ngah. Pencipta lagu Cindai itu berjasa besar melambungkan nama Siti Nurhaliza dengan lagu melayu yang sangat ikonik itu.

Siti terkenang dengan Pak Ngah yang membantunya sejak awal merintis karir di dunia musik.

"Saya berasa sedih terkesan dengan kehilangan Pak Ngah kerana sudah anggap Pak Ngah sebagai keluarga sendiri," ungkap Siti, Selasa (25/9/2018) seperti dilansir dari mStar.com

Kenangan dan senda gurau Pak Ngah dikatakan Siti akan kekal dalam ingatannya. "Dia antara insan yang mula-mula jaga saya dan mahu bekerjasama dalam menyanyikan lagu-lagu tradisional," ujar Siti.

Komposer lagu Cindai ini meninggal dunia di Batam sekitar pukul 15.00 WIB, Selasa (25/9/2018).

Pria 60 tahun itu dikabarkan tiba-tiba pingsan. Ia dan istrinya, Datin Sharifah Muhani bersama seorang anaknya pergi ke Batam atas urusan kerja.

Siti mengatakan dunia musik Malaysia kehilangan sosok Pak Ngah. Bagaimanapun, kata Siti karya-karya Pak Ngah akan terus terus hidup.

Siti mengakui terakhir dia bekerjasama dengan almarhum menggarap lagu bertema lebaran berjudul Hari Kemenangan dua tahun lalu.

Pak Ngah menorehkan sejarah sebagai pencipta dan penulis lirik lagu pertama yang lolos dalam kontes Irama Malaysia dimana tiga lagunya yang dipertandingkan menjadi Anugerah Juara Lagu 1999.

Lagu tersebut adalah Hati Kama, Samrah Mentari dan Dondang Dendang yang membuatnya menjuarai kategori tersebut.

Nama Pak Ngah semakin naik setelah menerbitkan album 'Ala Dondang' nyanyian Noraniza Idris pada tahun 1997.

Dua tahun kemudian Pak Ngah terus meraih popularitasnya setelah menerbitkan album Cindai yang dibawakan oleh Siti Nurhaliza.

Album itu mendapat penghargaan lima platinum pada tahun 2000 atas penjualan melebihi 250,000 unit.

Sementara lagu lain ciptaan Pak Ngah yang dinyanyikan Siti Nurhaliza ialah Balqis, Hati Kama, Bergending Dang Gong, Ya Maulai, Nirmala dan Kurik Kundi.

(fox)


Komentar Via Facebook :
close

Aplikasi Android Batamnews