Raja Malaysia Tunjuk Ismail Sabri Yaakob Jadi Perdana Menteri

Raja Malaysia Tunjuk Ismail Sabri Yaakob Jadi Perdana Menteri

Ismail Sabri Yaakob, dilantik menjadi PM Malaysia besok. (Foto: The Star)

Kuala Lumpur, Batamnews - Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob terpilih sebagai Perdana Menteri Malaysia. Ia menggantikan Muhyiddin Yassin yang mundur awal pekan ini.

Ismail Sabri ditetapkan menjadi perdana menteri kesembilan oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada Jumat (20/8/2021).

Baca: Ismail Sabri Yakoob Calon Kuat Perdana Menteri Malaysia

Pengawas Keuangan Rumah Tangga Kerajaan untuk Istana Negara Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin mengatakan penunjukkan Ismail Sabri sebagai PM setelah Raja Malaysia menggelar pertemuan khusus dengan Penguasa Melayu.

"Sesuai dengan Pasal 40(2)(a) dan Pasal 43(2)(a) Konstitusi Federal, Yang Mulia telah menetapkan Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri kesembilan," kata Fadil dalam sebuah pernyataan dinukil Batamnews dari The Star.

Fadil juga mengatakan, pelantikan Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri akan dilakukan pada Sabtu (21/8) pukul 14.30 waktu setempat di Istana Negara.

Ismail Sabri sebelumnya Wakil Perdana Menteri didukung oleh anggota parlemen dari Organisasi Nasional Melayu Bersatu (UMNO) dan Gabungan Parti Sarawak (GPS).
 


Komentar Via Facebook :
close

Aplikasi Android Batamnews