Alasan di Balik Kisah Upin dan Ipin Dibuat Yatim Piatu

Alasan di Balik Kisah Upin dan Ipin Dibuat Yatim Piatu

Foto: Instagram @upinipinofficial

Jakarta, Batamnews - Belum lama ini, media sosial dihebohkan dengan video yang memperlihatkan dua makam dengan nisan bernama Upin dan Ipin.

Banyak yang menduga makam itu adalah ide awal di balik kisah Upin dan Ipin yang ada di televisi.

Baca juga: Heboh Makam Upin Ipin di Palu, Begini Cerita Keluarga

Dalam video yang disiarkan di TikTok, memperlihatkan makam berwarna biru bertuliskan Ipin yang meninggal pada 1996 dan Upin setahun sebelumnya. Dikisahkan Upin Ipin yang meninggal karena kecelakaan.

"Pantesan nggak pernah gede, ternyata kisah berdasarkan khayalan opa 10 tahun lalu," tertulis dalam video tersebut.

Tidak lama kemudian, rumah produksi yang melahirkan kisah Upin dan Ipin memberikan penjelasannya.

Cerita tentang bocah kembar asal Malaysia itu ditegaskan adalah kreativitas tim penulis Les' Copaque Production. Ide jalan cerita Upin Ipin berasal dari Hajah Ainon yang menjadi pengisi suara Opah.

Baca juga: Terkuak Misteri Nama Asli Upin dalam Film Upin Ipin

"Cerita Upin & Ipin adalah rekaan semata-mata dan ditulis sepenuhnya oleh Les' Copaque Production. Ianya tidak diambil atau diinpirasi dari kisah sesiapa yang masih hidup mahupun yang telah tiada. Idea asal cerita Upin & Ipin adalah dari Hajah Ainon yang juga pelakon suara Opah. Setiap cerita yang ditulis bukan sahaja mudah difahami tetapi juga sarat dengan mesej yang bermanfaat. #UpinIpin #LuarBiasa #BetulBetulBetul," tulis rumah produksi animasi Upin dan Ipin itu lewat akun Instagram upinipinofficial.

Alasan Upin dan Ipin Dibuat Yatim Piatu

Les' Copaque Production juga menjelaskan karakter Upin dan Ipin dibuat yatim piatu adalah karena saat musim pertama serial itu dibuat merupakan proyek sampingan.

Ketika itu, Les' Copaque Production tidak punya tenaga kerja yang cukup untuk membuat karakter tambahan sebagai orang tua Upin dan Ipin.

"Ketika Upin & Ipin Musim 1 disiarkan di TV9, ianya merupakan projek sampingan saja. Oleh kerana kesuntukan masa dan kekurangan tenaga kerja, tiada watak baru dihasilkan dan LCP memilih untuk menjadikan Upin dan Ipin anak yatim piatu," kicau Les' Copaque di Twitter.

Baca juga: Viral Kematian Tragis Upin Ipin Bikin Nyesek, Kisah Sebenarnya?

Lebih lanjut, Les' Copaque juga menjelaskan soal karakter Upin dan Ipin yang berkepala plontos.

"Ketika Upin & Ipin Musim 1 dihasilkan, pihak LCP terpaksa memendekkan kos dan mempercepatkan proses pembuatan," cuit Les' Copaque.

"Nak buat rambut (hair simulation) ketika itu terlalu memakan masa. Maka, Upin dan Ipin direka botak tetapi Upin ada sehelai rambut," lanjutnya.
 

(fox)

Berita Terkait