Kementerian Dalam Negeri Malaysia Larang Filem Kontroversi 'Mentega Terbang' 

Kementerian Dalam Negeri Malaysia Larang Filem Kontroversi

Cover Film Mentega Terbang (Foto: malaysiakini)

Malaysia, Batamnews - Kementerian Dalam Negeri (KDN) Malaysia telah mengumumkan perintah larangan terhadap penayangan filem kontroversi yang dikenali sebagai "Mentega Terbang." 

Keputusan ini dibuat selaras dengan Perintah Penapisan Filem (Larangan) 2023 yang dikeluarkan oleh Menteri Dalam Negeri Malaysia, Saifudin Nasution Ismail pada 21 Ogos 2023.

Pengumuman larangan terhadap filem arahan Khairil Anwar ini dilakukan pada 1 September 2023 dan berdasarkan Akta Penapisan Filem 2002. 

Perintah ini memberi kuasa kepada Kementerian Dalam Negeri untuk melarang penayangan, pempameran, pengedaran, pemilikan, penyebaran, atau penjualan filem yang dinyatakan dalam jadual yang bertentangan dengan kepentingan awam di seluruh Malaysia. 

Perintah tersebut juga merangkumi bahan publisiti filem tersebut.

Baca juga: Pria Malaysia Ditangkap di Norwegia atas Tuduhan Spionase

Filem yang dimaksudkan dalam perintah larangan ini adalah "Mentega Terbang," yang merupakan hasil kerjasama syarikat Anomalist Production dan Meng Kheng Entertainment. 

Filem ini sebelumnya telah menjadi kontroversi sejak awal tahun ini, memunculkan reaksi daripada beberapa pihak, termasuk Menteri Hal Ehwal Agama, Mohd Na’im Mokhtar.

Menurut keterangan, penelitian yang dijalankan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) terhadap "Mentega Terbang" mendapati filem tersebut dianggap bertentangan dengan akidah dan cara kehidupan umat Islam di Malaysia. 

Dalam plot filem ini, seorang remaja Muslim bernama Aishah diceritakan tertarik kepada agama dengan konsep kelahiran semula selepas kematian sebagai makhluk lain sebagai balasan. 

Filem ini juga menampilkan babak di mana Aishah meminta untuk memakan pau daging babi, dan bapanya membenarkan remaja itu memilih agama yang akan dianutinya.

Baca juga: Malaysia Pertimbangkan Peraturan Kompensasi Google dan Meta untuk Berita Online

Khairil Anwar, pengarah filem "Mentega Terbang," sebelum ini telah menyatakan ketegasannya dalam menghadapi ancaman keselamatan sebagai seorang pengarah. Baginya, sebagai seorang pengarah, tanggungjawabnya adalah untuk menyuarakan isu-isu semasa yang mungkin kurang dibincangkan oleh pihak lain.

Pada bulan yang sama, polis menerima lapan laporan berkaitan dengan filem ini, dan satu kertas siasatan telah dibuka. 

Siasatan ini dijalankan oleh Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT), D5 Bukit Aman, dengan merujuk kepada beberapa bahagian undang-undang, termasuk Seksyen 298A Kanun Keseksaan, Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan, dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998.

Keputusan larangan ini telah membangkitkan perbincangan luas di kalangan masyarakat Malaysia mengenai kebebasan seni dan hak berpendapat. 


Komentar Via Facebook :
close

Aplikasi Android Batamnews